INFORMACE A ČLÁNKY K PROJEKTU: http://www.ssvs.cz/index.php/category/proscsee/
Oficiální stránky se všemi výstupy projektu: |
||
Délka projektu | 36 měsíců | |
Termín zahájení | 1.11.2015 | |
Termín ukončení | 31.10.2018 | |
Kontraktor | Skupnost višjih strokovnih šol Republike Slovenije, SI | |
Partneři | 7 (CZ, HR, HU, MT, SI, RO, EU) | |
Zdroj financování | Erasmus+, Key Action “Support for policy reform“, action „Prospective initiatives“ | |
Koordinátoři v ČR | Ondřej Chrást – ondrej.chrast@ssvs.cz Iva Voldánová – iva.voldanova@ssvs.cz |
PROCSEE
Strengthening Professional Higher Education and HVET in Central & South Eastern Europe
Projekt PROCSEE byl zaměřen na hodnocení existujících politik a nástrojů na podporu profesně zaměřeného vysokoškolského/terciárního vzdělávání v zemích Střední a Jihovýchodní Evropy. Jeho cílem bylo na základě analýz a hodnocení stávajícího stavu v zapojených zemích a sdílení zkušeností navrhnout doporučení pro další politiku podpory a rozvoje tohoto typu vzdělávání v celém regionu. Zaměřoval se především na čtyři oblasti:
- Propojení profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s národními/regionálními rozvojovými strategiemi
- Podporu profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s důrazem na reflexi chybějících kvalifikací a zvýšení zaměstnatelnosti absolventů
- Organizaci a monitoring odborných praxí studentů v praxi, především pak zvyšování možností a kvality dostupných odborných praxí jako nástroje pro zprostředkování relevantních vzdělávacích příležitostí a přípravu na uplatnění v praxi
- Prostředí pro individuální rozvoj a vzdělávání (personalizované, flexibilní prostředky neprezenčního a distančního učení zprostředkované moderními ICT technologiemi) a jeho rolí v celoživotním učení (jak pro účely rekvalifikací, tak rozvoje znalostí a dovedností).
Pro naplnění těchto záměrů projekt využil několika různých přístupů, vycházejících z různého zapojení národních expertů a zainteresovaných skupin:
- Partneři projektu působili v roli národních koordinátorů a facilitátorů, ale i vedení ad hoc sestaveného Centra pro excelenci profesně zaměřeného terciárního vzdělávání pro region pokrytý projektem, jehož rolí bylo zkoordinovat veškerá hodnocení národních/regionálních politik a související doporučení
- Čtyř tematických mezinárodních expertních skupin, složených z národních expertů na čtyři vytýčené oblasti, jejichž rolí byla identifikace a analýza národních politik a dokumentace na konkrétních příkladech, které se v průběhu projektu několikrát sešli a projednali poznatky a zkušenosti z národních prostředí a pokusili se je zobecnit do návrhu závěrů a doporučení
- Národních „Rad pro reflexi stavu profesního terciárního vzdělávání“, složených ze zástupců praxe, škol, studentů a veřejné správy (policy-makers), jež během několika jednání v průběhu projektu projednávali „místní“ priority a příležitosti v dialogu se zmíněnou skupinou národních expertů a koordinátorem z SPTV, ale zároveň se pokusili navrhnout možná opatření vyplývající z návrhů projektu založených na sdílené zkušenosti a jejich adaptaci na národní/regionální podmínky.
Výstupy projektu:
- Návrhy priorit pro národní politiku dalšího rozvoje profesně zaměřeného terciárního vzdělávání včetně návrhů pro podporu excelence v relevantních oblastech
- Databáze příkladů dobré praxe
- Průvodce příklady dobré praxe a excelence v profesně zaměřeném vysokoškolském/terciárním vzdělávání
- Doporučení zaměřená na excelenci v profesně zaměřeném vysokoškolském/terciárním vzdělávání s důrazem na regionální aspekt, zaměstnatelnost absolventů a relevanci vůči trhu práce, přístup znevýhodněných skupin a modernizaci vzdělávání
- PROCSEE přístup k politice rozvoje jako možná inspirace pro zapojení různých skupin a společné formulování politických návrhů
- Střednědobý plán priorit a možné činnosti Centra pro excelenci profesně zaměřeného terciárního vzdělávání
Role SPTV:
SPTV působilo v roli koordinátora projektu na české straně. Nicméně pro úspěch projektu je třeba zajistit dostatečně reprezentativní zastoupení relevantních partnerů v „Národní radě pro reflexi“.
Značná část odborné činnosti spočívala na čtveřici vybraných, subkontrahovaných národních expertů, kteří se za podpory SPTV pokusili shrnout stav a výzvy pro celý systém v daných čtyřech oblastech, projednávali tyto závěry s kolegy z partnerských zemí v rámci profilovaných expertních skupin a následně přišli s doporučeními pro další možný postup na národní i „regionální“ (střední a jihovýchodní Evropa) úrovni.
Zapojení partnerů:
Projekt v rámci výběrového řízení našel pro dané oblasti tyto 4 národní experty:
- Karel Šima z Centra pro studium vysokého školství pro oblast „Propojení profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s národními/ regionálními rozvojovými strategiemi“
- Jiří Nantl, ředitel CEITEC, pro oblast „Podpora profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s důrazem na reflexi chybějících kvalifikací a zvýšení zaměstnatelnosti absolventů“
- Hana Slámová z Vyšší odborné školy informačních služeb pro oblast „Organizace a monitoring odborných praxí studentů v praxi“
- a Dominik Fellner z Vyšší odborné školy publicistiky v Praze pro oblast „Prostředí pro individuální rozvoj a vzdělávání (podpora učení moderními ICT technologiemi) a jeho role v celoživotním učení“
Case studies (případové studie) nasbírané v rámci projektu: https://procsee.eu/best-practices/