Národní summit profesního terciárního vzdělávání (PROCSEE) – AKTUALIZOVÁNO

Procsee národní summit skupinová fotografie účastníků

Procsee národní summit, skupinová fotografie účastníků

“Posílení role profesního terciárního vzdělávání v České republice“ – projekt PROCSEE – Strengthening Professional Higher Education and HVET in Central & South Eastern Europe

Termín konání2listopadu 20189:00 – 16:00 hod  

Místo konání: VOŠ publicistiky Praha, Opatovická 160/18, 110 00 Praha 1 — Nové Město

Kontext a cíle Národního summitu profesního terciárního vzdělávání  

V roce 2016 založilo SPTV Národní komisi pro excelenci profesně zaměřeného terciárního vzdělávání. Stejné komise byly ustaveny v rámci projektu PROCSEE také ve Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsou složeny ze zástupců podniků, škol, studentů, ministerstev školství a veřejných institucí. Po třech letech a třech setkáních se projekt PROCSEE dostal ke svému konci a  toto bylo jeho vyvrcholení.

Národní komise připravily na prvním jednání v srpnu roku 2016 přehled stavu a národních priorit, které se staly základem pro posouzení a hlubokou analýzu relevantních politik expertními skupinami složenými z odborníků z celé Evropy, kteří se sešli na svém prvním společném zasedání na konci září 2016 ve Slovinsku a druhém zasedání v červnu 2017 v Chorvatsku. 

Lokální i mezinárodní skupiny se také věnovaly identifikaci tzv. dobrých praxí z jednotlivých oblastí. Vzniká unikátní detailně popsaná databáze 120 dobrých příkladů z praxe v rámci jednotlivých oblastí.  

V rámci setkání mezinárodní skupiny v červnu 2017 (v Chorvatsku) vznikla sada návrhů politických opatření k jednotlivým čtyřem oblastem. Naše česká Národní komise by pak měla přispět k těmto návrhům českým národním hlediskem a diskutovat, co, ale především jak konkrétně postupovat na politické úrovni při prosazování změn/inovací v jednotlivých oblastech.    

Projekt pracuje ve čtyřech oblastech, pro každou jsou z jednotlivých zemí určení experti.  Za ČR to jsou tito experti:

  • Karel Šima z Centra pro studium vysokého školství pro oblast „Propojení profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s národními/regionálními rozvojovými strategiemi“,
  • Jiří Nantl, ředitel CEITEC, pro oblast „Podpora profesně zaměřeného terciárního vzdělávání s důrazem na reflexi chybějících kvalifikací a zvýšení zaměstnatelnosti absolventů“,
  • Hana Slámová z Vyšší odborné školy informačních služeb pro oblast „Organizace a monitoring odborných praxí studentů“
  • a Dominik Fellner z Vyšší odborné školy publicistiky v Praze pro oblast „Prostředí pro individuální rozvoj a vzdělávání (podpora učení moderními ICT technologiemi) a jeho role v celoživotním učení“. 

Keynote speakers:

Nick Davy

Higher Education Projects Consultant

Nick Davy has worked in the FE and HE sectors for over thirty years, and has held FE posts at South Tyneside College, Somerset College of Arts and Technology and Westminster Kingsway College. He has also worked for the University of Plymouth in its Partnership Faculty and had a widening participation role at London South Bank.

He has a publication record related to College HE, specifically progression from FE to HE, and HE in FE practitioners’ staff development and scholarly activity needs.

His present role at AoC involves co-leading the AoC/HEFCE Scholarship Project and as a partner in the Erasmus + Beehives project

Improving collaboration within the Strategic Partnership Triangle (Providers, Employers and Students)

Higher education institutions have diverse goals and collaborating with employers and students and building strategic partnerships is not a strategic priority for many institutions. Likewise, employers have a short-term and often shallow engagement with HE providers lacking a strategic focus. Students can be the beneficiaries of deep and meaningful collaborations between HE providers and employers, but often have limited involvement in strategic partnerships. There is limited knowledge of employer engagement in HVET programmes and institutions and even less knowledge of innovative employer engagement strategies. The Erasmus + Beehives project through the utilisation of the concept of the ‘strategic partnership triangle’, new desk research on HVET and extensive survey work with institutions, employers and students has identified several practices that will improve collaboration between these key stakeholders.

 

Herman Van de Mosselaer

Herman Van de Mosselaer is a former teacher trainer, department head education as well as department head quality care and research. He has experience as chair man, secretary and member of visitation committees for programmes at level 5, 6 and 7. He promoted and coordinated many projects on education research and development. He has expertise in several areas including curriculum development, problem based learning, assessment for learning, learning competences, generic skills and study career guidance. He coordinated the development of several self assessment and feedback tools for secondary and for higher education. For many years Herman was a member of the Quality Assurance working group of Vlhora, the Council of Flemish University Colleges, and of the steering committee for learning outcomes for higher education at the VLUHR, the Flemish Council of Universities and University Colleges. Herman is also active in the European Network for First Year Experience and a member of the International Advisory Board of the National Resource Center for The First-Year Experience and Students in Transition, based at the University of South Carolina, USA.

Good practices PHE Flanders

In 1996, Flanders still had 202 university colleges. After several merger waves, there are 16 in 2018. In addition, there are 6 universities. The curricula changed considerably during the past 20 years, partly as a result of new quality assurance systems. Good practices that we want to present during this session concern the transition that can be made by students between the various forms of higher education, the quality assurance system, a system of domain-specific learning outcomes, various forms of support for first-year students, cooperation between higher education and the professional field, a European Project Semester and student participation.

Pozvánka a program – 2. 11. 2018 Národní summit PROCSEE

Registrace

 

Mgr. Ondřej Chrást

Mgr. Ondřej Chrást

Herman Van de Mosselaer, Jan Beseda, Nick Davy

Jitka Němcová, předsedkyně SPTV

1 komentář u „Národní summit profesního terciárního vzdělávání (PROCSEE) – AKTUALIZOVÁNO

Komentáře nejsou povoleny.